Използвайки Blockchain технологията, стартъп компанията Agri10x, базирана в областта Пууна в западната част на Индия, елиминира посредниците в търговията със селскостопански продукти, за да гарантира, че фермерите получават навреме справедлива цена за продукцията си.
През 2016 г., когато Blockchain е просто мода, Панкадж Годе / Pankajj Ghode, съосновател и главен изпълнителен директор на Agri10x и екипа му се фокусират единствено върху увеличаването на доходите на фермерите в страната. Цитирайки визията на министър-председателя Нарендра Моди за „по-добро овластяване на фермерите“, Панкадж казва, че е видял начин да го допълни с помощта на Blockchain.
„Сегашният процес на управление след прибиране на реколтата е много фрагментиран. След прибирането на реколтата, една култура преминава през охлаждане, почистване, сортиране и опаковане преди да се премине към производство. В този процес, със своите многобройни посредници, фермерите почти никога не получават справедлива цена или пък тя не се заплаща навреме“, казва той.
За да помогнат на фермерите да търгуват директно с купувачите, без да загубят действителната си печалба от посредници, Pankajj Ghode, Abhijith Naraparaju и Sundeep Bose основават стъртъп компанията Agri10x през 2016 г. Това е децентрализирана платформа, която създава прозрачна екосистема, която дава на земеделските производители повече автономия. „Основната болезнена тема на сегашния пазар е, че компаниите могат лесно да манипулират веригата на търсенето и предлагането в своя полза, независимо от ефекта, който има върху другите участници на пазара”, казва Панкадж.
Пътят и предизвикателствата
Pankajj Ghode е експерт по цифрови решения с 20-годишен опит в IT стратегии, разработването на продукти и цифрова трансформация, същевременно е съветник на правителството на Индия. Abhijith Naraparaju е архитект на Blockchain решения е внедрил Blockchain архитектура в няколко финансово-технологични стартъпа. Sundeep Bose също е архитект на Blockchain решения и ИКТ учен с двадесетгодишен опит в ИТ сектора.
За основателите на Agri10x, едно от първите предизвикателства е да накарат фермерите да се качат на борда, тъй като е трябвало да се борят с очевидното „съпротивление на мисленето“. Така стартиращата компания достигна до консултантски компании, които да подпомогнат фермерите при ценообразуването на продукцията. Така се сформират взаимноизгодни споразумения с тези дружества, които помагат за продажбите на селскостопански стоки.
„Накрая фермерите бяха убедени, защото видяха добавената стойност, която дойде заедно с нашата платформа. Не им отне много време да разпространят информацията сред своите колеги, което помогна на общността да расте, ”казва Панкадж.
Тъй като това е децентрализирана Blockchain мрежа, данните са сигурни и няма възможност за манипулиране на цените. С помощта на инструментите за програмиране на NLP (Natural Language Programming) няма да има пропуски в комуникацията между земеделските производители и търговците.
Тримата основатели са приобщили повечето от земеделските производители от Западна Махаращра от районите на Pandharpur, Tasgaon, Indapur, Saswad и Pune. Освен това стартиращата компания изгражда своя собствена кампания с инфлуенсъри, както нарича тези влиятелни „селски предприемачи“. Тези местни посланици са отговорни за поддържането на Agri10x общността в определено село. Говорейки за корпоративния сектор, Панкадж казва, че скоро ще започнат да снабдяват Haldirams и Pepsi, тъй като тези корпорации трябва да използват много материали за преработка от селските райони.
Децентрализиран бизнес модел
Стартъпът начислява търговска такса между 6 и 10%, която е равномерно разпределена между земеделските производители и търговците. При децентрализирания подход и двете страни пестят голяма сума пари, които иначе биха били изразходвани за посредници. Според Панкадж, размерът на самата търговия е голям, тъй като обемът започва от 200 тона и достига до 1000 тона. Стартъп компанията има екип от 20 души, а Панкадж твърди, че основателите вече са похарчили над един милион долара за изграждането му.
Той казва: „Първо искахме да тестваме пилотно проекта, за да го проверим с фермери и търговци. Сега, когато произвежда добра доходност, започнахме да достигаме до инвеститорите.“
В момента брутната добавена стойност на стартъпа е на 38 хил. индийски рупии и Agri10x се опитва да достигне до 60 хил. индийски рупии до края на годината. Панкадж казва: „Добавихме още един поток от приходи с модел на абонамент от центрове за окачествяване и складове. Тук очакваме да постигнем повече приходи. „
Земеделските производители – забравените герои
Въпреки факта, че 70% от индийските домакинства все още са зависими от земеделието, фермерите в цялата страна са се превърнали в забравени герои на нацията през последните няколко десетилетия. Но няколко стартиращи компании са дошли на помощ с технологиите. Агротехнически Стартъпи като Oxen Farm Solutions, Agribolo, Gold Farm, Trringo, farMart също работят неуморно, за да променят този сценарий.
С приемането на модела „Земеделието-като-услуга“, многобройните Agtech стартъпи сега се стремят да създадат свързани с земеделието модерни технологични механизми, за да му помогнат да се превърне в устойчив и печеливш бизнес.
Според проучване на YourStory поне 13 стартиращи компании са набрали общо около 65.6 млн. долара през миналата година, което е с 21% повече, в сравнение с 54 млн. от 18 сделки през 2017 година.
Какво предстои за Agri10x?
Панкадж обяснява, че фермерите нямат онлайн персонификация или идентификация в Индия. „Agri10x дава тази идентификация и потребителите знаят от коя ферма или фермер идва продуктът“, казва той.
Сега екипът работи върху списък от избрани стоки и планира също така да добави и логистични услуги. Изборът на стока и предоставянето й на правилния купувач е предизвикателство, тъй като наличността на стоки подлежи на промяна в зависимост от сезона.
За да се справи с това, Agri10x сега се стреми да набира средства, така че старъпът да може да натрупа кумулативно всички стоки от всички видове търговци, използвайки подход, ориентиран към данните и да се придържа към календара на културите.
Компанията сега разширява дейността си до Telangana, Bihar, Madhya Pradesh, and Andhra Pradesh и също така гледа към глобална експанзия.
Източник: Sampath Putrevu/ yourstory.com